Saturday 23 September 2017

Projek Pertanian Fertigasi Sekolah Menengah

Assalamualaikum....

Salam Ahad,

Harini nak citer sikit berkenaan dgn projek pertanian melalui sistem fertigasi di Sekolah Menengah.
Kerana ketaksuban kami dgn pertanian ini, telah timbul satu idea dimana kaedah fertigasi ini di laksanakan disekolah-sekolah Menengah.

Memang kalau diikutkan byk dah projek pertania diadakan di Sekolah, ada yg menggunakan sistem Fertigasi, Hidroponik ada, komersial ada. Dan setiap dr kadah ini ada byk kebaikkan dan ada juga keburukkannya. Kami memilih Sistem FERTIGASI!!!!! sbb apa? sbb itu jer kami tahu... Hahahaha bukan itu jawapannya. Penggunaan FERTIGASI kini sgt meluas sbb tempoh penuaian yg lebih singkat, malah kita sdr boleh mengawal penggunaan racun, baja malah Nutrien juga kita boleh kawal.

Back to my story, Projek Pertanian Fertigasi peringkat Sekolah Menengah betul2 memberikan kami kepuasan. Kepuasan kerana dpt mendidik pelajar2 utk menyukai pertanian, mereka akan lebih teruja apabila melihat sendiri hasil tanaman mereka dan menjual hasil tanaman ini sedikit sebanyak dapat menerapkan potensi menjadi Usahawan Tani yg berjaya.

5 sekolah telah terpilih bg menyertai Projek Pertanian Fertigasi Sekolah Menengah yg kesemuanya dr Negeri Sembilan. Tahu-tahu projek ni boleh dijadikan salah satu bentuk CSR. Dan lebih membanggakan Projek ini telah diusahakan oleh pelajar pendidikkan khas yg mempunyai masalah pembelajaran.

Biar gambar berbicara...

Kertas Kerja 






Pelajar-pelajar pendidikkan khas

Pelajar pendikkan khas sedang khusyuk

Perbincangan dgn guru sekolah

Cadangan Tapak 

Cocopeat

Kerjasama dr pelajar pendidikkan Khas


Cocopeat sampai

Separuh siap sistem fertigasi

dah nak siap


No comments:

Post a Comment